Ga verder naar de inhoud

Functies van het documenteren van immaterieel erfgoed

Artikels
19 september 2023

Functies?

De toolbox ‘Focus Vakmanschap: levend erfgoed documenteren’ gebruikt de term ‘functies’ voor de verschillende einddoelen die een film(project) kan vervullen. Zo kan je bijvoorbeeld knowhow en vaardigheden van een erfgoedpraktijk als tutorials filmen om overdracht te verzekeren, of kan je een wervende trailer filmen ter promotie ervan.

Verschillende ‘functies’ vereisen daarom verschillende aanpakken of filmmethodes. Het is dus nodig om eerst vast te leggen wat het einddoel van de video is voor je aan het filmen begint. 

De verschillende functies van het documenteren van immaterieel erfgoed

De praktische toolkits die je in deze toolbox vindt, zijn opgemaakt rond elk van de onderstaande functies, samen met de bijbehorende filmmethode*, alsook een praktisch voorbeeld en aanbevelingen van een professionele filmmaker. 

  • Identificeren en inventariseren 
  • Presenteren
  • Communiceren
    • Bewustmaken en sensibiliseren 
    • Educatie en onderwijzen
  • Transmissie/overdracht
  • Onderzoeken 

*De verschillende filmmethodes werden tijdens het project ‘Focus Vakmanschap’ zorgvuldig bestudeerd en getest binnen minstens één casestudy.

Tip!

Participatie is key 

Ook al zijn de filmmethodes verschillend, participatie is als overkoepelend principe belangrijk in elke context en aanpak. Als initiatiefnemer of begeleider zorg je ervoor dat je erfgoedbeoefenaars en gemeenschappen vanaf het begin betrekt bij alle stappen in het proces, dat je zorgvuldig plant, afspreekt over het toegankelijk maken en het delen van het materiaal en de kennis die in beeld komen via de film, enzovoort. 

Iedere activiteit en keuze rond het borgen van levend erfgoed, hoort te vertrekken vanuit de vrije, voorafgaande en geïnformeerde toestemming van de betrokken beoefenaars. Dit is een belangrijk ethisch principe dat de UNESCO 2003 Conventie voor het borgen van levend erfgoed vooropstelt. 

Leestip!

Lees ook het artikel ‘Hoe en waarom immaterieel erfgoed of vakmanschap documenteren?’